Άρθρο 7ο
Επιλέξιμες Δαπάνες 

7.1.  Γενικοί Κανόνες Επιλεξιμότητας και Ελέγχου Δαπανών

Στο πλαίσιο των Κανονισμών 1260/99, 1685/00 και 438/01 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προσδιορίζονται οι γενικοί κανόνες επιλεξιμότητας και ελέγχου των δαπανών. Οι γενικοί κανόνες αναφέρονται στις ακόλουθες περιπτώσεις επιλεξιμότητας :

7.1.1.  Πληρωμές που πραγματοποιούνται από τον Τελικό Δικαιούχο

Οι δαπάνες πρέπει να έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο που χρηματοδοτείται και να είναι απόλυτα διακριτές. Την αρμοδιότητα πραγματοποίησής τους έχει ο Τελικός Δικαιούχος.

Επιλέξιμες πληρωμές είναι αυτές που πραγματοποιούνται από τον Τελικό Δικαιούχο των πράξεων προς τους Τελικούς Αποδέκτες (Ανάδοχους) και δικαιολογούνται από την εκτέλεση των πράξεων.

Οι πληρωμές μπορούν να λαμβάνουν τη μορφή πληρωμών έναντι, ενδιάμεσων πληρωμών ή αποπληρωμών, ή να πραγματοποιούνται απολογιστικά, ανάλογα με τη δυνατότητα εκταμίευσης του φορέα. Οι πληρωμές έναντι αφορούν αντικείμενο της Πράξης που θα πραγματοποιηθεί και η πληρωμή τους προβλέπεται στη σύμβαση που ο Τελικός Δικαιούχος έχει υπογράψει κατά την ανάθεση του έργου στον Τελικό Αποδέκτη. Οι ενδιάμεσες πληρωμές ή οι αποπληρωμές, αφορούν εργασίες ή έργο, το οποίο έχει πραγματοποιηθεί και πιστοποιηθεί από τον Τελικό Δικαιούχο.

7.1.2.  Καταβολή συμβατικών προκαταβολών

Οι πληρωμές έναντι, που αφορούν στην εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών για την Πράξη, σύμφωνα με τους κανονικούς εμπορικούς νόμους και την πρακτική, βάσει των συμβάσεων που συνάπτονται με τον Ανάδοχο, και οι οποίες συνοδεύονται από εξοφλημένα θεωρημένα τιμολόγια ή έγγραφα ισοδύναμης αποδεικτικής αξίας, δύνανται να υπολογίζονται ως πραγματικές δαπάνες.

7.1.3.  Αποδεικτικά Δαπανών

Οι πληρωμές που πραγματοποιούνται από τον Τελικό Δικαιούχο προς τους Αναδόχους, συνοδεύονται υποχρεωτικά από νόμιμα θεωρημένα παραστατικά, (εξοφλημένα τιμολόγια ή από λογιστικά έγγραφα ισοδύναμης αποδεικτικής ισχύος), σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, στα οποία αναγράφεται ο τίτλος της Πράξης και του Υποέργου, στο πλαίσιο των οποίων εκδίδονται, καθώς και η περιγραφή της αιτιολογίας του φυσικού αντικειμένου για το οποίο εκτελείται η πληρωμή.

7.1.4. Έσοδα

Τα πάσης φύσεως έσοδα που προκύπτουν κατά την περίοδο από την έκδοση της απόφασης ένταξης μιας Πράξης σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα μέχρι την ολοκλήρωσή της, αντιπροσωπεύουν πόρους, οι οποίοι μειώνουν το ποσό της χρηματοδότησής της από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και το Κράτος και αφαιρούνται πλήρως από τις επιλέξιμες δαπάνες της Πράξης. Τα έσοδα αυτά αφορούν τα πάσης φύσεως "ανόργανα και έκτακτα έσοδα", όπως πιστωτικοί τόκοι, καταπτώσεις εγγυητικών επιστολών Αναδόχων της Πράξης, πρόστιμα Αναδόχων της Πράξης κλπ.

7.1.5.  Επιλεξιμότητα του ΦΠΑ

Ο ΦΠΑ είναι επιλέξιμη δαπάνη μόνο εάν βαρύνει πραγματικά και οριστικά τον Τελικό Δικαιούχο και δεν μπορεί να ανακτηθεί ή να συμψηφιστεί με οποιονδήποτε τρόπο. Επίσης, ο ΦΠΑ δεν είναι επιλέξιμος στο σύνολό του, στις περιπτώσεις που ένα ποσοστό του μπορεί να ανακτηθεί ή να συμψηφιστεί. Η επιλεξιμότητα ή μη του ΦΠΑ θα πρέπει να αποτυπώνεται σε όλες τις νομικές δεσμεύσεις.

7.1.6.  Καταχώριση και έλεγχος δαπανών

Στην όλη διαδικασία της αναγνώρισης της επιλεξιμότητας των δαπανών, εξαιρετικής σημασίας είναι η υποχρέωση τήρησης - καταχώρισης και ο έλεγχος των δαπανών αυτών. Η πραγματοποίηση μιας δαπάνης, η οποία τηρεί όλους τους κανόνες, πρέπει να ακολουθεί και μια διαδικασία, προκειμένου αυτή η ιδιότητα να είναι ορατή σε όλα τα επίπεδα διαχείρισης και ελέγχου, σε κάθε χρονική στιγμή.

Έτσι, σε όλα τα επίπεδα, από τον Τελικό Δικαιούχο, τη ΔΑ μέχρι και την Αρχή Πληρωμής, πρέπει να ελέγχονται, να τηρούνται παραστατικά στοιχεία και να καταχωρίζονται λογιστικές εγγραφές των πράξεων που χρηματοδοτούνται από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, στο πλαίσιο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ, με την τήρηση των κάτωθι:

(α) Η αρχειοθέτηση των παραστατικών πρέπει να γίνεται με τρόπο που να διευκολύνεται η διαδρομή ελέγχου.

(β) Τα αποδεικτικά έγγραφα στα διάφορα επίπεδα των διοικητικών υπηρεσιών του Τελικού Δικαιούχου, που αφορούν προκηρύξεις, δημοσιότητα, ανάθεση, διαχείριση, έλεγχο, πρόοδο, παραλαβή, αξιολόγηση και λοιπά του έργου, πρέπει, με ευθύνη του Τελικού Δικαιούχου, να τηρούνται σε επίπεδο υποέργου, έτσι ώστε να προκύπτουν λογιστικά οι δαπάνες που αφορούν την πράξη κατά υποέργο και να εξασφαλίζεται πλήρως η διαδρομή ελέγχου, όπως αυτή ορίζεται στον κανονισμό (ΕΚ) 438/2001, Παράρτημα 1.

(γ) Με τα διακριτά τμήματα δημιουργούνται κέντρα κόστους σε επίπεδο υποέργου με αντίστοιχη ανάπτυξη λογαριασμών δαπανών όπως αναλύονται στο εγκεκριμένο ΤΔΕ/Υ. Η δόμηση των υποέργων ως κέντρων κόστους πρέπει να παρέχει τη δυνατότητα άθροισης των δαπανών σε επίπεδο έργου.

7.1.6.1. Σε επίπεδο Τελικού Αποδέκτη (Αναδόχου)

Ο Τελικός Αποδέκτης, πρέπει:

(i) Να τηρεί τα πρωτότυπα παραστατικά δαπανών που αφορούν στο έργο ή στελέχη παραστατικών τιμολογήσεων (προμηθευτές αγαθών και υπηρεσιών, ανάδοχοι έργων) που αφορούν στο έργο, και

(ii) Να εφαρμόζει την Εθνική Νομοθεσία για τις λογιστικές καταχωρίσεις και παρακολούθηση (εφαρμογή των διατάξεων του Κ.Β.Σ).

7.1.6.2. Σε επίπεδο Τελικού Δικαιούχου

Στο επίπεδο του Τελικού Δικαιούχου πρέπει να τηρούνται:

(i) Τα πρωτότυπα παραστατικά των δαπανών και πληρωμών που πραγματοποιούνται.

(ii)Τα πιστοποιητικά παραλαβής των υλικών και υπηρεσιών.

(iii)Οι μελέτες, οι τεχνικές προδιαγραφές και το χρηματοδοτικό σχέδιο της Πράξης.

(iv)Οι εκθέσεις προόδου.

(v)Τα έγγραφα που αφορούν στην έγκριση επιχορήγησης, τις διαδικασίες δημοπράτησης και σύναψης της σύμβασης.

(vi)Οι εκθέσεις σχετικά με τις επιθεωρήσεις, πιστοποιήσεις των υπηρεσιών στο πλαίσιο της Πράξης.

(vii)Επίσης, εφόσον προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία, η σύμβαση μεταξύ Τελικού Δικαιούχου και Τελικού Αποδέκτη.

(viii)Οι λογιστικές καταχωρίσεις στα βιβλία του Τελικού Δικαιούχου πρέπει να παρέχουν πλήρη, ακριβή και διακριτή εικόνα των λογιστικών στοιχείων της Πράξης.

(ix)Ο Τελικός Δικαιούχος υποβάλλει στη ΔΑ του Ε.Π. τα στοιχεία των Μηνιαίων Δελτίων Δήλωσης Δαπανών για την Πράξη, η οποία θα πρέπει να ταυτίζεται απόλυτα με τα στοιχεία που η λογιστική μερίδα της Πράξης απεικονίζει.

(x)Στις περιπτώσεις που αρμόδιο ελεγκτικό όργανο δεν κάνει αποδεκτή ως επιλέξιμη κάποια δαπάνη, η οποία έχει καταχωριστεί στη λογιστική μερίδα της Πράξης, ο Τελικός Δικαιούχος θα πρέπει, με Πράξη αντιλογισμού, να διορθώσει την λογιστική εικόνα.

(xi)Πέραν των δαπανών, απαιτείται η τήρηση των παραστατικών στοιχείων για τα έσοδα σε δύο επίπεδα:

Τα έσοδα που προκύπτουν από την εκτέλεση της Πράξης και αναφέρονται σε επίπεδο υποέργου (συμβάσεις).

Οι τόκοι που προκύπτουν από τη χορήγηση προχρηματοδοτήσεων για την Πράξη (βάσει αντιγράφων κίνησης τραπεζικών λογαριασμών).

Η καταχώριση των εσόδων, όπως επιστροφές αχρεωστήτως καταβληθέντων σε Αναδόχους, ποινικές ρήτρες ή εγγυητικές επιστολές που καταπίπτουν, τηρούνται στο φάκελο του έργου και καταχωρίζονται στη λογιστική μερίδα του έργου. Στα Μηνιαία Δελτία Δήλωσης Δαπανών καταχωρίζονται ως αρνητικές πληρωμές, με τους αντίστοιχους αριθμούς παραστατικών και ημερομηνίες.

Οι τόκοι που προκύπτουν από τις προχρηματοδοτήσεις (προκαταβολές της κοινοτικής συμμετοχής και της αντίστοιχης εθνικής συμμετοχής) που διατίθενται στον Τελικό Δικαιούχο, παρακολουθούνται αυτοτελώς με τραπεζικά στοιχεία και καταχωρίζονται στη λογιστική μερίδα του έργου, ως διάθεση χρηματοδότησης προερχόμενη από το χρηματοδοτούν την Πράξη Διαρθρωτικό Ταμείο και την αντίστοιχη κρατική συμμετοχή. Οι τόκοι δηλώνονται με ειδικό δελτίο παρακολούθησης στη ΔΑ και την Αρχή Πληρωμής.

Στις περιπτώσεις μεγάλου πλήθους παραστατικών, το Μηνιαίο Δελτίο συνοδεύεται από λογιστική κατάσταση των καταχωρίσεων που ο Τελικός Δικαιούχος έχει εκδώσει.

Η ΔΑ ελέγχει και καταχωρεί τα στοιχεία των δηλωθέντων δαπανών και εσόδων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), κατά υποέργο.

Τα Μηνιαία Δελτία Δήλωσης Δαπανών αποτελούν για τις ΔΑ τα δικαιολογητικά εγγραφής στο ΟΠΣ των πληρωμών.

7.1.7. Πληρωμές που καταβάλλονται από φορείς που συμμετέχουν στην εκτέλεση του έργου

Σύμφωνα με την διαδικασία εφαρμογής της Πράξης, ο Τελικός Δικαιούχος έχει συνολική ευθύνη για την υλοποίηση του έργου και αναθέτει την εκτέλεση τμήματός του σε άλλους φορείς. Με τέτοιου είδους ρυθμίσεις δεν θα ήταν επιχειρησιακά δυνατή η πραγματοποίηση όλων των πληρωμών από τον ίδιο τον Τελικό Δικαιούχο για όλες τις οικονομικές συναλλαγές που αφορούν στις δαπάνες της Πράξης, οι οποίες πρέπει να καταγραφούν στους λογαριασμούς του Τελικού Δικαιούχου.

Στην περίπτωση αυτή, οι δαπάνες που καταβάλλονται στην Πράξη από φορείς που συμμετέχουν στην εκτέλεση ενός έργου, θεωρούνται "δαπάνες που έχουν πράγματι καταβληθεί" και μπορούν να υπολογίζονται ως "πληρωμές που πραγματοποιούνται από τους Τελικούς Δικαιούχους", με την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι ακόλουθοι όροι:

(i)  Υπάρχουν έγγραφα, τεκμήρια της συμφωνίας των άλλων φορέων σχετικά με τη συνεισφορά τους στην εκτέλεση του συγχρηματοδοτούμενου έργου.

(ii) Ο Τελικός Δικαιούχος διατηρεί τη συνολική οικονομική ευθύνη για το έργο.

(iii) Οι δαπάνες που καταβάλλονται από τους άλλους φορείς συνοδεύονται από εξοφλημένα τιμολόγια ή από λογιστικά έγγραφα ισοδύναμης αποδεικτικής αξίας.

(iv) Οι δαπάνες που καταβάλλονται από τους άλλους φορείς αναφέρονται στον Τελικό Δικαιούχο, ο οποίος έχει την ευθύνη να επαληθεύσει το υπαρκτό και την επιλεξιμότητα των αναφερόμενων δαπανών, καθώς και την ολοκλήρωση των συγχρηματοδοτούμενων προϊόντων και υπηρεσιών, πριν τις δηλώσει στη ΔΑ ή στην Αρχή Πληρωμής.

(v) Η διαδρομή ελέγχου καλύπτει έως και το επίπεδο του τελικού λήπτη των κοινοτικών κεφαλαίων, σύμφωνα με το άρθρο 7, παράγραφος 2, στοιχείο α) του κανονισμού 438/2001 της Επιτροπής.

7.1.8. Υπεργολαβίες

Δεν είναι επιλέξιμη η δαπάνη για  αμοιβή τρίτου, η οποία εκφράζεται ως ποσοστό του συνολικού κόστους της Πράξης. Είναι επιλέξιμη η αμοιβή μόνον εφόσον δικαιολογείται από τον Τελικό Δικαιούχο, με βάση την πραγματική αξία της εργασίας ή των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν, π.χ. η εργολαβική αμοιβή έχει ως βάση υπολογισμού της την αξία των εργασιών που εκτέλεσε ο εργολάβος και όχι τον προϋπολογισμό του έργου.

7.1.9. Αμοιβές νομικών συμβούλων, συμβολαιογράφων, τεχνικών ή χρηματοοικονο­μικών εμπειρογνωμόνων

Οι αμοιβές νομικών συμβούλων, συμβολαιογράφων, τεχνικών ή χρηματοοικονομικών εμπειρογνωμόνων, οι οποίες είναι άμεσα συνδεδεμένες με την Πράξη και είναι αναγκαίες για την προετοιμασία και την εκτέλεσή της, είναι επιλέξιμες. Τα έξοδα λογιστικής παρακολούθησης και ελέγχου είναι επιλέξιμα εφ' όσον σχετίζονται με απαιτήσεις που η διαχειριστική αρχή θέτει στον Τελικό Δικαιούχο και είναι εκτός των συνήθων καθηκόντων του.

Οι δαπάνες συμβούλων θα πρέπει να εξετάζονται από άποψη σκοπιμότητας και αναγκαιότητας για την προετοιμασία και εκτέλεση της Πράξης. Είναι στην αρμοδιότητα της Διαχειριστικής Αρχής να κρίνει τη σκοπιμότητα και κατά πόσο ο σύμβουλος θα συμβάλει στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας του έργου που θα παραδοθεί.

7.1.10.Αμοιβές προσωπικού

Οι αμοιβές έμμισθου προσωπικού και λοιπών ελευθέρων επαγγελματιών είναι επιλέξιμες μόνο εφ' όσον τεκμηριώνεται πλήρως ότι αφορούν την υλοποίηση του αντίστοιχου υποέργου.

Για αμοιβές έμμισθου προσωπικού και λοιπών ελεύθερων επαγγελματιών, θα πρέπει να τεκμηριώνεται πλήρως ότι το ως άνω αμειβόμενο προσωπικό δεν έχει άλλη, πέραν της μέσω της συγκεκριμένης σύμβασης ανάθεσης - σχέση εξαρτημένης εργασίας με το Φορέα υλοποίησης του έργου. Σε περίπτωση που έχει, θα πρέπει να αποδεικνύεται πλήρως ότι ασχολείται α) με διακριτό αντικείμενο και β) εκτός κανονικού ωραρίου. (Καν. Επιτροπής 1685/2000 "Θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) 1260 του Συμβουλίου, όσον αφορά στην επιλεξιμότητα των ενεργειών που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία").

7.2. Ειδικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών Υποέργων που εκτελούνται από τον Τελικό Δικαιούχο με Ίδια Μέσα, χωρίς προσφυγή σε Εξωτερικό Ανάδοχο

Παράλληλα με τους γενικούς κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών του Άρθρου 7, Κεφ. Ι, ισχύουν και οι ακόλουθοι:

7.2.1. Ο Τελικός Δικαιούχος, στην περίπτωση αυτή, εκτελεί ενεργώντας και ως Τελικός Αποδέκτης (Ανάδοχος) και, προς τούτο, εξασφαλίζει το απαιτούμενο προσωπικό και τα μέσα για την εκτέλεσή του. Το ΥΠΕΠΘ είναι Τελικός Αποδέκτης (Ανάδοχος) και αναλαμβάνει την εκτέλεση ενός τμήματος της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης, το οποίο τιμολογείται στον Τελικό Δικαιούχο, και πληρώνεται εις βάρος του προϋπολογισμού της Πράξης.

7.2.2. Η χρησιμοποίηση τακτικών ίδιων μέσων του Τελικού Δικαιούχου δεν δημιουργεί πρόσθετο κόστος σε βάρος του προϋπολογισμού της Πράξης.

7.2.3. Οι δαπάνες λειτουργίας του Τελικού Δικαιούχου και των Συμπληρωματικών Αναδόχων δεν είναι επιλέξιμες, εφόσον δεν αποτελούν πρόσθετες δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση της Πράξης.

7.2.4. Οι δαπάνες των Δημόσιων Διοικήσεων είναι επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση, εάν σχετίζονται με την εκτέλεση της Πράξης και δεν απορρέουν από τις εκ του νόμου αρμοδιότητες της δημόσιας αρχής ή από τα καθήκοντα καθημερινής διαχείρισης, παρακολούθησης και ελέγχου της δημόσιας αρχής.

7.2.5. Για να εξασφαλίσει την επιλεξιμότητα όλων των δαπανών που πραγματοποιεί, ο Τελικός Δικαιούχος θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει σύστημα για τον επιμερισμό και την πιστοποίηση των αγαθών, εργασιών και υπηρεσιών, που παρέχονται κατά την εκτέλεση της Πράξης, καθώς και την αντιστοίχισή τους με τις δαπάνες που πραγματοποιεί.

7.2.6. Οι δαπάνες πρέπει να καταχωρίζονται στο λογιστικό σύστημα, στη μερίδα της Πράξης. Δαπάνες που δεν συνδέονται με παραγόμενο έργο δεν είναι επιλέξιμες.

7.2.7. Οι πρόσθετες δαπάνες για προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών, που γίνονται αποκλειστικά για την εκτέλεση της Πράξης, είναι επιλέξιμες.

7.2.8. Ο Τελικός Δικαιούχος υποχρεούται να προσδιορίζει και να τεκμηριώνει με ακρίβεια την αναγκαιότητα των έκτακτων δαπανών, που προκύπτουν από την εκτέλεση της Πράξης και οι οποίες συνδέονται με τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στο έργο. Είναι στην κρίση της ΔΑ να αξιολογήσει, σύμφωνα με τις διαδικασίες, την επιλεξιμότητα των προτεινόμενων από τον Τελικό Δικαιούχο δαπανών.

7.2.9. Οι έκτακτες δαπάνες του Τελικού Δικαιούχου θα πρέπει να έχουν ορθολογική και αναλογική συμμετοχή στο συνολικό κόστος και στη συνολική προστιθέμενη αξία της Πράξης.

7.2.10. Οι δαπάνες πρέπει να έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο που χρηματοδοτείται και να είναι απόλυτα διακριτές. Την αρμοδιότητα πραγματοποίησης και έγκρισής τους έχει ο Τελικός Δικαιούχος της Πράξης.

7.2.11. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλεξιμότητα των δαπανών είναι η εφαρμογή των διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας, σχετικά με τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία, αλλά και τις λοιπές απορρέουσες φορολογικές υποχρεώσεις.

7.2.12. Επιλέξιμες θεωρούνται οι αποσβέσεις παγίων που αγοράστηκαν από τον Τελικό Δικαιούχο μετά την έναρξη εκτέλεσης της Πράξης, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί για την αγορά τους Εθνικοί πόροι ή πόροι από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την Πράξη μέχρι και την ολοκλήρωσή της.

7.2.13. Για να υπαχθούν σωστά οι πληρωμές των συμπληρωματικών Αναδόχων, θα πρέπει να καταρτισθούν νομικές δεσμεύσεις (συμβάσεις - αποφάσεις εντολής/ανάθεσης) με ΠΙ, ΕΑΙΤΥ, ΚΣΕ, με αναλυτική αναφορά και αντιστοίχηση κάθε δραστηριότητας, με σαφή παραδοτέα και επιλέξιμες δαπάνες ανά παραδοτέο, σε πλήρη εναρμόνιση με τις επιλέξιμες του ΤΔΥ.

7.2.14. Οι κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών θα πρέπει να συνδέονται αντίστοιχα με τα παραδοτέα του έργου. Οι διαδικασίες έγκρισης και πραγματοποίησης των πληρωμών θα πρέπει να συνδέονται με τα παραδοτέα και να είναι συμβατές με τον αρχικό προϋπολογισμό και τη χρονική κατανομή του.

7.3. Κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών

Οι ανωτέρω βασικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών εξειδικεύονται στις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών του ΕΚΤ, που αντιστοιχούν στις δαπάνες του έργου, για την έγκριση των οποίων αρμόδια είναι η ΔΑ του ΕΠ "ΚτΠ".

Οι κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών, όπως αυτές εξειδικεύτηκαν στο πλαίσιο της επεξεργασίας των κανόνων επιλεξιμότητας του Κανονισμού 1685/00 της Ε.Ε. και προσδιορίστηκαν αναλυτικά, με αντιστοίχησή τους στους κωδικούς του Ε.Γ.Λ.Σ., είναι οι ακόλουθες:

14.00

"Έπιπλα"

14.03

"Η/Υ & Ηλεκτρονικά συστήματα"

16.17.00

"Απόκτηση Λογισμικών Προγραμμάτων"

61.00

"Αμοιβές και έξοδα ελευθέρων επαγγελματιών υποκείμενων σε φόρο"

61.01

"Αμοιβές και έξοδα μη ελευθέρων επαγγελματιών υποκείμενων σε φόρο"

61.03

"Επεξεργασίες από τρίτους"

61.98

"Λοιπές αμοιβές τρίτων "

62.03

"Τηλεπικοινωνίες"

62.04

"Ενοίκια"

62.07

"Επισκευές -Συντηρήσεις"

62.98

"Λοιπές παροχές τρίτων ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ"

64.00

"Έξοδα μεταφορών"

64.01.00

"Έξοδα ταξιδιών εσωτερικού"

64.02

"Έξοδα Προβολής και Διαφήμισης"

64.07

"Έντυπα και γραφική ύλη"

64.08

"Υλικά άμεσης αναλώσεως"

64.09

"Έξοδα δημοσιεύσεων"

Αναλυτικότερα:

7.3.1. Αμοιβές Επιμορφωτών

Το ύψος της ωριαίας αποζημίωσης του εκπαιδευτή καθορίζεται σε 29,35€ (μεικτά), ανά ώρα επιμόρφωσης.

7.3.2. Δαπάνες Εκπαιδευομένων

Στους εκπαιδευόμενους καταβάλλεται εκπαιδευτικό επίδομα ύψους 587€ για αγορά Ηλεκτρονικού Υπολογιστή ή άλλου ηλεκτρονικού εξοπλισμού ή για επεκτάσεις υπάρχοντος. Η παροχή αυτή αφορά δαπάνη που διενεργεί ο Τελικός Δικαιούχος προς όφελος της πρακτικής άσκησης των εκπαιδευομένων, που συνιστά αναπόσπαστο τμήμα του προγράμματος επιμόρφωσης, συμβάλλει στη βελτίωση των δεξιοτήτων τους και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την πιστοποίησή τους. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος επιμόρφωσης, καταβάλλεται σε κάθε εκπαιδευτικό, που ολοκληρώνει την παρακολούθηση του προγράμματος, το ήμισυ του παραπάνω εκπαιδευτικού επιδόματος. Ο εκπαιδευτικός υπογράφει υπεύθυνη δήλωση, σύμφωνα με την οποία υποχρεούται να αποστείλει στον Ειδικό Λογαριασμό του ΥΠΕΠΘ επικυρωμένο αντίγραφο του τιμολογίου, από το οποίο θα προκύπτει η αγορά Η/Υ ή περιφερειακών στοιχείων ή εξαρτημάτων απαραίτητων για την αναβάθμιση υπάρχοντος Η/Υ ή και λογισμικών. Επίσης, στην υπεύθυνη δήλωση θα αναγράφεται ότι ο εκπαιδευτικός θα λάβει μέρος στη διαδικασία πιστοποίησης δεξιοτήτων. Η δεύτερη δόση του επιδόματος θα καταβληθεί μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης δεξιοτήτων, με την προϋπόθεση ότι έχει υποβληθεί το παραπάνω αναφερόμενο τιμολόγιο στον Ειδικό Λογαριασμό του ΥΠΕΠΘ.

7.3.3. Δαπάνες Μετακίνησης - Διαμονής- Διατροφής

Σε περίπτωση μετακίνησης εκτός έδρας για τις ανάγκες του προγράμματος, εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του Οδηγού Χρηματοδότησης του Ειδικού Λογαριασμού του ΥΠΕΠΘ, (Υ.Α. ΚΑ/498/5-10-2001), όπως ισχύει κάθε φορά με τις εξής διαφοροποιήσεις: (α) Για διανυκτέρευση εκτός έδρας, καταβάλλεται ποσό μέχρι 58,70€, που προσαυξάνεται κατά ποσοστό 25% για την περίοδο Απριλίου - Σεπτεμβρίου, (β) Η ημερήσια αποζημίωση προσδιορίζεται στο ποσό των 44€ και (γ) Αποζημίωση 0.147 €  ανά  χιλιόμετρο, για μετακίνηση με ιδιωτικό αυτοκίνητο, έστω κι αν δεν υπάρχει διαδοχική μετακίνηση. Η μετακίνηση γίνεται μέσω του εθνικού οδικού δικτύου, όπου υπάρχει.

7.3.4. Αναλώσιμα υλικά εκπαίδευσης

Οι επιλέξιμες δαπάνες αφορούν αναλώσιμα υλικά εκπαίδευσης (διδακτικό υλικό, διδακτική ύλη, απαραίτητες φωτοτυπίες - εκτυπώσεις - δακτυλογραφήσεις κλπ). Η ποσότητα και η αξία των αναλώσιμων υλικών εκπαίδευσης πρέπει να επαληθεύεται σε σχέση με τον αριθμό των εκπαιδευομένων και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης.

7.3.5. Δαπάνες ενημέρωσης και δημοσιότητας

Αφορά δαπάνες που πραγματοποιούνται από τον Τελικό Δικαιούχο, το Π.Ι. και το ΕΑΙΤΥ αποκλειστικά για την ενημέρωση των ενδιαφερομένων, ως προς τη δυνατότητα συμμετοχής στο έργο (Τελικών Αποδεκτών, Τελικών Ωφελούμενων, εμπλεκομένων και παραγόντων του έργου) και αφορούν:

(i)             Ιστοσελίδα

(ii)            Ηλεκτρονικό ενημερωτικό υλικό

(iii)           Δημοσιοποιήσεις-ανακοινώσεις- προσκλήσεις στον τύπο

(iv)          Δημοσιεύσεις σε εφημερίδες, έντυπα, ενημερωτικά δελτία

(v)            Εκδόσεις έντυπου υλικού ενημέρωσης (φυλλάδια, δελτία τύπου, ενημερωτικές επιστολές, αφίσες)

(vi)          Εκδόσεις έντυπου υλικού πληροφόρησης (προσκλήσεις, προκηρύξεις, οδηγούς)

(vii)         Οργάνωση και λειτουργία κέντρων πληροφόρησης

(viii)        Διοργάνωση ενημερωτικών ημερίδων

7.3.6. Ενοίκια

Οι δαπάνες με κωδικό 62.00 καλύπτουν αποκλειστικά ανάγκες της εκτέλεσης του έργου της επιμόρφωσης, που υλοποιείται από το ΠΙ και το ΕΑΙΤΥ.

7.3.7.    Λειτουργικές Δαπάνες

Είναι επιλέξιμες οι λειτουργικές δαπάνες που τεκμηριωμένα αναφέρονται και επιμερίζονται για την εκτέλεση συγκεκριμένου υποέργου.

7.3.8.    Δαπάνες υλοποίησης των προγραμμάτων επιμόρφωσης από Δημόσια Σχολεία -ΚΣΕ

Το κάθε πρόγραμμα επιμόρφωσης, που υλοποιείται από Δημόσιο Σχολείο - ΚΣΕ, έχει προϋπολογισμό δαπανών κατ' ανώτατο όριο 2.934,70€ (δύο χιλιάδες εννιακόσια τριάντα τέσσερα και εβδομήντα), ο οποίος κατανέμεται σε αμοιβές προσώπων, αναλώσιμα και λειτουργικά έξοδα ως εξής:

(i) Αμοιβές προσώπων

- Αμοιβή συντονιστή του προγράμματος, ποσό 293,50€.

- Αμοιβή γραμματειακής υποστήριξης για το πρόγραμμα, ποσό 205,40€.

- Αμοιβή επιμορφωτή (48 ώρες Χ 29,35€), ποσό 1.408,80€.

- Αμοιβή βοηθού επιμορφωτή, ποσό 587,00€.

(ii) Αναλώσιμα και λειτουργικά έξοδα

- Τηλεπικοινωνίες , μέχρι του ποσού των 88,00€ (Απαιτείται τεκμηριωμένος επιμερισμός των δαπανών, σε σχέση με τις ανάγκες του προγράμματος).

- Επισκευές και συντηρήσεις εξοπλισμού, μέχρι του ποσού των 234,60€.

- Λοιπές παροχές τρίτων, μέχρι του ποσού των 58,70€ (Απαιτείται τεκμηριωμένος επιμερισμός των δαπανών, σε σχέση με τις ανάγκες του προγράμματος).

- Έντυπα και γραφική ύλη, μέχρι του ποσού των 58,70€.

Τα ανωτέρω ποσά αναλωσίμων και λειτουργικών εξόδων αφορούν στην υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης με δέκα (10) συμμετέχοντες επιμορφούμενους. Για κάθε έναν επιπλέον επιμορφούμενο και μέχρι τους δεκαπέντε (15), δικαιολογείται δαπάνη ύψους 58,70€, που αντιστοιχεί σε είκοσι χιλιάδες δραχμές (20.000 δρχ.) ανά εκπαιδευτικό και μέχρι του ποσού των εκατό χιλιάδων δραχμών (100.000 δρχ.), η οποία κατανέμεται αναλογικά για την κάλυψη των δαπανών της περίπτωσης (ii) του  7.3.8.

7.3.9.    Πρόγραμμα Επιμόρφωσης σε ιδιωτικά ΚΣΕ

Το κάθε πρόγραμμα επιμόρφωσης που υλοποιείται από ιδιωτικό ΚΣΕ έχει προϋπολογισμό κατ' ανώτατο όριο 2.934,70€, εφόσον υπάρχει απαλλαγή από το ΦΠΑ. Το ανωτέρω ποσό αφορά στην υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης που απευθύνονται σε ομάδες εκπαιδευτικών αποτελούμενες από δέκα (10) άτομα. Για κάθε επιπλέον επιμορφούμενο, πέραν των 10 και μέχρι δεκαπέντε (15), θα καταβάλλεται το ποσό των 58,70 ευρώ ανά επιμορφούμενο εκπαιδευτικό, και μέχρι του ποσού των 293,47 ευρώ (100.000 δρχ.). Το ανωτέρω ποσό αντιστοιχεί στις επιλέξιμες δαπάνες, όπως αυτές αναφέρονται παραπάνω και για τα δημόσια σχολεία-ΚΣΕ.

Για την πιστοποίηση των δαπανών του κάθε ΚΣΕ θα πρέπει να προσκομίζεται από το ΚΣΕ, εκτός από το τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών για το σύνολο του παραπάνω ποσού, και βεβαίωση ότι η αμοιβή του επιμορφωτή είναι 29,35 ευρώ ανά ώρα.

7.3.10. Επιτροπές Επιμόρφωσης

Οι ΕΕ έχουν την ευθύνη της διαδικασίας επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην περιοχή ευθύνης τους. Αντιστοιχεί τουλάχιστον μία σε κάθε Δ/νση Εκπαίδευσης και αποτελείται από πέντε μέλη. Όπου απαιτείται και ανάλογα με το πλήθος των σχολείων της Δ/νσης Εκπαίδευσης, ο αριθμός των μελών μπορεί να αυξομειώνεται. Οι ΕΕ ορίζονται με υπουργική απόφαση και λειτουργούν σε χώρο που διατίθεται από τις Δ/νσεις Εκπαίδευσης. Για το έργο που προσφέρουν τα μέλη της ΕΕ, δικαιούνται αμοιβής που ορίζεται ως εξής:

 

- Για το συντονιστή της επιτροπής: 1.173,90€/έτος.

- Για κάθε ένα μέλος της επιτροπής: 880,41€/έτος.

- Στον Συντονιστή και σε κάθε ένα από τα μέλη της ΕΕ επιμερίζονται ισόποσα  220.1€ για κάθε πρόγραμμα που ολοκληρώνεται. Επίσης, τα μέλη της ΕΕ δικαιούνται οδοιπορικά έξοδα, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο 7.3.3.

- Για τον καταχωρητή στοιχείων στο σύστημα παρακολούθησης, ποσό 342€ ανά μήνα, καθώς και 58,7€ για κάθε υλοποιούμενο πρόγραμμα. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ.

Για τις λειτουργικές ανάγκες της ΕΕ δικαιολογούνται από το έργο οι παρακάτω δαπάνες.

(i) Τηλεπικοινωνίες: Δικαιολογείται ποσό μέχρι 146,74€/μήνα (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), για ταχυδρομικά και τηλεφωνικά τέλη. Απαιτείται τεκμηριωμένος επιμερισμός των δαπανών, σε σχέση με τις ανάγκες του προγράμματος.

(ii) Έντυπα  - Γραφική ύλη: Δικαιολογείται δαπάνη μέχρι του ποσού των 117,40€/μήνα (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).